Kronprinsesse Mary med vigtigt budskab: Børnene skal høres
Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet står bag programmet Skolestyrken, der hjælper skoler med at skabe trivsel og håndtere mobning, og her til formiddag besøgte kronprinsesse Mary som leder af Mary Fonden Vigerslev Allés Skole, der er en af de første skoler, der har arbejdet med Skolestyrken.
Kronprinsesse Mary fik en varm modtagelse
Kronprinsessen ankom til Vigerslev Allés Skole sammen med direktør i Mary Fonden Helle Østergaard, og de blev modtaget af skoleleder René Bang Henriksen og en masse glade børn i skolegården.
Alt for mange børn i Danmark må gå i skole med ondt i maven og angsten for at blive udstødt som følge af mobning og andre udfordringer i skolens fællesskaber.
Ensomhed er udbredt
Ifølge den seneste nationale trivselsmåling har mindst 2-3 elever i 4.-9. klasse oplevet mobning, og andre undersøgelser peger desuden på, at andre former for mistrivsel i skolen, blandt andet ensomhed, er ganske udbredte.
Dette er en baggrunden for, at Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet i fællesskab har udviklet et skoletrivselsprogram – Skolestyrken.
Netop Skolestyrken tilbyder én samlet indsats for hele skolen til arbejdet med både at fremme skoletrivsel og forebygge og håndtere mobning hele vejen fra 0. til 10. klasse.
Kronprinsessen besøgte sammen med Red Barnet og Børns Vilkår Vigerslev Allés skole, som er en af de første skoler, der har arbejdet med programmet.
Deltog i øvelse
Mary deltog blandt andet i en øvelse sammen med elevrådet, fordi inddragelse af eleverne netop er en central del af Skolestyrken.
Eleverne skal høres
- I udviklingen af Skolestyrken har det været helt centralt for os, at eleverne bliver hørt og inddraget. Det er dem, der mærker på egen krop, hvis der er mistrivsel eller mobning, siger kronprinsesse Mary og fortsætter.
- Derfor er det en del af arbejdet med Skolestyrken, at elevrådet bliver inddraget som noget af det første. Eleverne kommer med et vigtigt input til de voksnes videre arbejde med at skabe en skole med høj trivsel, og hvor mobning håndteres bedst muligt, kommer det fra Mary, der i løbet af besøget på skolen også fik mulighed for at høre fra både skoleledelsen og nogle af lærerne, hvordan Skolestyrken har gjort en forskel for arbejdet med trivslen på skolen.