Salget af rettighederne til prinsesse Märtha Louises bryllup vækker opsigt: Nu reagerer kongehuset
Tirsdag kom det frem, at den norske prinsesse Märtha Louise og shaman Durek Verrett har solgt rettighederne til deres bryllup til to udenlandske medier – Hello Magazine og streamingtjenesten Netflix.
Salget har vakt stor opsigt, fordi det bryder traditionen, da de ikke bruger de norske medier NRK og NTB.
Og faktisk har flere af kongehusets medlemmer frabedt sig at blive fotograferet af medierne. Det bekræfter kommunikationschef for slottet Guri Varpe til NRK og norsk SE og HØR.
– Vi er klar over, at der er givet eksklusive rettigheder til to medier til dækningen af brylluppet mellem prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett. Kongehusets medlemmer har frabedt sig at blive fotograferet og filmet af disse to medier, i de tilfælde hvor pressen ellers ikke har adgang, lyder det fra kommunikationsmedarbejder, Guri Varpe, i en e-mail til norsk SE og HØR.
Det britiske ugeblad Hello Magazine, der har købt rettighederne, har eneret på billederne, hvilket giver de norske medier begrænset adgang.
Simon Eriksen Valvik, der er pressechef for brylluppet, oplyser til NRK, at der ikke bliver givet informationer om brylluppet, da det er en privat begivenhed. Derudover har mediet spurgt om, hvor meget Hello Magazine har betalt, og om gæsterne er blevet informeret om aftalen.
– Vi kommenterer ikke aftalens indhold eller andet omkring den, svarer Simon Eriksen Valvik.
Parret har tidligere fortalt til de britiske ugeblad, at de er glade for den aftale, de har indgået.
– Andre medier fremstiller mig som noget, jeg ikke er, men Hello and Hola (Søstermagasinet til Hello red.) viser, hvem jeg er, og det er jeg taknemmelig for, har Durek Verrett sagt til bladet ifølge NRK.