31. maj. 2016
Af Marianne Singer

Nu er den danske kongefamilie på Facebook og Instagram

facebook
Kongehusets nye Facebook-side.
Foto: BILLED-BLADET
Det danske kongehus meddelte tirsdag, at de nu også er på de sociale medier og har foreløbig valgt at være på Facebook og Instagram.
Der ligger allerede skønne billeder og en video på Facebook-siden og et flot billede af dronning Margrethe på Instagram, som selveste kronprins Frederik har taget. Det danske kongehus er allerede i fuld gang på de sociale medier, efter at de tirsdag kl. 12.00 udsendte en pressemeddelelse om, at kongehuset nu officielt er til stede på Facebook og Instagram.

Deltag i vores afstemning og vind drømmerejse

I meddelelsen står, at brugerne fremover vil kunne følge den kongelige families aktiviteter, komme tættere på forberedelserne til de store begivenheder i kongehuset og få et særligt indblik i kongehusets historie og samlinger på de to sociale medier. Også kongehuset vil følge det høje tempo på de sociale medier og løbende opdatere med tekst, billeder og videoer.

Mange europæiske kongehuse er allerede på

I de senere år er flere og flere af de europæiske kongehuse kommet på de sociale medier og har et hav af følgere, deriblandt det britiske kongehus, det svenske kongehus og det norske kongehus. Derudover har blandt andre prinsesse Madeleine, kronprinsesse Mette-Marit og jordanske dronning Rania deres helt egne profiler. I forvejen er det danske kongehus aktiv på de digitale medieplatforme med den nylancerede hjemmeside kongehuset.dk og den eksisterende YouTube-kanal ’Det danske kongehus’.

Vil være der, hvor danskerne er

”Danskernes medieforbrug flytter sig og kongehuset vil gerne være der, hvor danskerne er. Med de nye platforme har vi som supplement til den øvrige medieomtale mulighed for i højere grad direkte at fortælle danskerne om kongehuset, den kongelige families virke og kongehusets rolle i samfundet. Her mener vi, at Facebook og Instagram er gode platforme. Vi ser det som en naturlig videreudvikling af kongehusets medieplatforme, at kongehuset går på de sociale medier”, siger hofmarskal Michael Ehrenreich i pressemeddelelsen. Kongehusets officielle sider på Facebook og Instagram har begge navnet ’Det danske kongehus’.

Læs mere om: