Derfor transporteres de kongelige i Guldbryllupskareten på tronskiftedagen
Når dronning Margrethe i dag kører fra sin residens i Christian IX’s Palæ til proklamationen på Christiansborg Slot, foregår det i den såkaldte Guldbryllupskaret.
Efter proklamationen vil kong Frederik og dronning Mary anvende den samme karet til deres kørsel retur fra Christiansborg Slot til residensen i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.
Det bedste udsyn, og det bedste indsyn
Det er ikke en ren tilfældighed, at netop denne karet tages i brug til at fragte de kongelige.
Rigtig mange mennesker og medier fra hele verden vil have fundet vej til ruten i håb om at få et glimt af dronning Margrethe eller det nye kongepar.
Og ikke nok med, at guldbryllupskareten er den af de kongelige kareter, der har det bedste indsyn, så flest mulige mennesker får chance for at se de kongelige, den har også det bedste udsyn, så de kongelige får hilst på flest mulige mennesker på ruten.
Det oplyser kongehuset ved et pressemøde.
Guldbryllupsgave
Guldbryllupskareten var en gave fra københavnske håndværksmestre til det daværende kongepar, Christian 9.’s og dronning Louises guldbryllup, den 26. maj 1892.
Efter kongens ønske blev guldbryllupskareten bygget let og elegant i sortlakeret mahogni med det danske kongevåben malet på begge døre.
Guldbryllupskareten fik som den første danske karet installeret elektrisk lys i både vognlygterne og inde i selve kareten, så den vil være oplyst, når den kører igennem de københavnske gader med først dronning Margrethe og dernæst det nye kongepar.
Karetens indre, kaldet coupéen, har bevaret sit indtræk af hvid silkeatlask med Christian 9.’s og dronning Louises navnetræk indvævet sammen med våben og kroner.
Man må ikke forveksle Guldbryllupskareten med Guldkareten, som er den, dronning Margrethe ved den traditionsrige nytårskur i januar transporteres fra Amalienborg til Christiansborg Slot.