Casper Christensens nye film fik svær start
I sidste uge havde filmen ”Player” med Casper Christensen og Rasmus Bjerg i hovedrollerne premiere, og på trods af lunkne anmeldelser var der åbenbart et succesfuldt billetsalg den første weekend – 30.000 billetter var røget over biografdiskene.
Det vurderede Nordisk Film i hvert fald i en pressemeddelelse.
Ifølge filmmagasinet Ekko skal Nordisk Films udsagn om, at ”Player” slog den samtidige weekends ”Man of Steel”- billetsalg, dog tages med et gran salt.
Superman-filmen havde allerede været på plakaten i en uge, og sammenligner man med andre films åbningsweekender, vender ”Player” den tunge ende nedad.
”Alle for to” solgte eksempelvis 107.000 billetter i åbningsweekenden, og også ”Jagten”, ”Den skaldede frisør” og ”En kongelige affære” passerede 100.000 billetter i åbningsweekenden.
Ifølge filmmagsinet Ekko skal ”Player”, der er støttet på Det Danske Filminstituts kommercielle markedsordning, sælge 200.000 billetter, før succesen er hjemme.
Det siger Claus Ladegaard, der er Dansk Filminstituts områdedirektør.
- Vores forventning er, at der er et par hundrede tusinde, der går ind og ser den, gerne tre hundrede. Og der er ikke noget i åbningsweekenden, der gør os urolige, selvom man selvfølgelig altid gerne vil have højere tal, siger Claus Ladegaard til magasinet.
Og områdedirektøren er fortrøstningsfuld omkring ”Player”s billetsalg.
– Men tyder de foreløbige tal ikke på, at det næppe er sandsynligt, at den kommer over 200.000?
- Nej, mit bud er faktisk, at den lander deromkring. Det er svært at bygge alt for meget på åbningsweekenden, fordi der har været fantastisk godt vejr og Skt. Hans. Den er jo også tænkt til at sælge stabilt hen over sommeren som den eneste danske film på biografmarkedet og i virkeligheden også den eneste komedie, der er lige nu, svarer Claus Ladegaard til Ekkos spørgsmål.