De er blevet populære med Valdes Jul, men nu giver de problemer
December er som altid garant for julekalendere.
I år er det TV 2, der sender en spritny julekalender. Det er ”Valdes Jul”, som følger hovedpersonen Valde, der finder ud af, at han er vogter.
Men hvad det egentlig indebære, og hvad det har af historisk værdi, er han først ved at finde ud af.
Med julekalenderen følger en række andre ting.
Der er blandt andet en lågekalender, lige som at der følger en række samlekort med, som fås når man køber for mere end 100 kroner i en af Salling Groups butikskæder.
Nu er samlekortene dog ved at give problemer. Det skriver TV 2.
For meningen med kortene er, at de skal byttes, men nu er tendensen, at de bliver sat til salg til overpris på blandt andet Facebook.
Nogle af de mest unikke kort med hovedkarakterens autograf er blevet set til salg for 400 kroner.
- Det, synes vi, er drønærgerligt. Det går stik imod hele tanken bag samlekortene og bytteuniverset, som er, at man er sammen om at få gjort sit album komplet ved at bytte sig frem mellem skolekammerater og venner, fortæller Jacob Nielsen, der er pressechef i Salling Group.
Det er ikke første gang, at noget af det merchandise, der følger med julekalenderne på TV 2, har vakt opsigt.
Mange husker formentlig året, hvor nissehuerne fra ”Tinkas Juleeventyr” var i høj kurs, fordi de også blevet revet væk.