Kronprinsesse Mary med i nyt projekt: Vi er glade
Det er en udfordrende tid på grund af corona-nedlukning.
Det mærker børnefamilier i hele Danmark, og for kronprinsesse Mary og kronprins Frederik er det også hverdag at have børn hjemme i privaten alle ugens dage.
De mindste er retur i skole, men de større elever går stadig i skole gennem en skærm.
Kronprinsesse Mary har stadig Christian og Isabella hjemme
De store elever som prins Christian og prinsesse Isabella, der går i henholdsvis 9. og 7. klasse, er stadig hjemsendt, og det kan være udfordrende for både den enkeltes trivsel og fællesskabet i klassen.
Ekstra udfordring
For kronprinsesse Mary og Mary Fonden har det givet en ekstra udfordring, at så mange skoleelever er hjemsendt.
I det nye skoletrivselsprogram Skolestyrken er Mary Fonden med til at klæde lærere og pædagoger på til at arbejde målrettet med at styrke trivsel og skabe trygge fællesskaber.
Vigtigt tiltag
Mary Fonden har de seneste dage sat fokus på tiltaget Skolestyrken, og kronprinsessen nævnte også projektet, da hun i december sendte en særlig jule- og nytårshilsen til danskerne.
- Der er stadig for mange børn i Danmark, der bliver mobbet, og som ikke trives ikke med at gå i skole. Derfor har vi i flere år sammen med Børns Vilkår og Red Barnet arbejdet på at udvikle det, vi mener, der skal til for at bekæmpe mobning og skabe trivsel, siger kronprinsesse Mary og kommer ind på, at der er tale om et helhedsorienteret program, der involverer alle i og omkring skolen i det vigtige arbejde med at identificere og bekæmpe mobning.
Mary Fonden glæder sig
Kronprinsessen fortæller desuden, at man fra Mary Fonden glæder sig til, at endnu flere skoler bliver en del af projektet eller programmet
- Vi er glade for, at skolerne i den første evaluering melder tilbage, at Skolestyrken er et stærkt, sammenhængende program, der på troværdig vis og med høj faglighed styrker skolernes vigtige trivselsarbejde, lyder det fra kronprinsessen i hendes særlige hilsen fra december.
Sådan kan man gøre
Det er som allerede anført af kronprinsessen et samarbejde mellem Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet, der har skabt Skolestyrken.
Selvom viljen til at sikre trivsel og fællesskab i klasserne er stor, ved Mary Fonden, at mange lærere og pædagoger mangler viden om, hvordan de arbejder målrettet med trivslen, når fællesskabet er digitalt.
Derfor deler man inspiration og via de sociale medier også fem konkrete tip til, hvordan man kan arbejde med fællesskabet i onlineskolen:
Der skal blandt andet skabes struktur i elevernes hverdag, når alt foregår online, og så skal fællesskabet gøres til en del af undervisningen
Man skal desuden støtte elevernes motivation, have blik for de børn, der er særligt udsatte samt sætte øget fokus på samarbejde med hjemmet.